Přeskočit navigaci
Safe Internet Day

„Mami, tati, odvezte mě domů“ – když se dětem na táboře stýská

Naposledy upraveno: 26. 7. 2016

Na linku důvěry volá maminka 10 letého Radka. Je večerní hodina, maminka je rozrušená, poplakává. Líčí telefonát syna, který je třetí den na táboře. Chce, aby si pro něj rodiče hned přijeli, je mu smutno. Nenašel si kamarády, prohrál v skákacím dítě poštu z domova dostávalo obden, balíček jednou, dvakrát za tábor. Není dobré dítěti psát, že se rodiči, sourozenci nebo domácímu mazlíčkovi stýská – to dítě spolehlivě rozesmutní.
Pracovnice trpělivě naslouchá, klade otázky, ptá se maminky na zážitky, které si ona sama odnesla z dětských táborů. Maminka se postupně uklidňuje a vzpomíná na všechno krásné i „hrozné“ z táborů, které zažila. Potom spolu s pracovnicí dávají dohromady, co se dá v takové situaci dělat. Jsou to podměty, které mohou pomoci rodičům v podobné situaci:

* Stýskání je normální, není to nic divného. Mnoho dětí prožívá stesk po domově, rodině a mnoho rodičů zase stesk po dítěti. Děti stesk prožívají intenzivněji, ale většinou kratší dobu. Pokud dítě volá nebo píše ve chvíli, kdy stesk prožívá, může to vypadat hodně dramaticky. Na potomka může smutek padnout opakovaně, ve stejnou dobu, nejčastěji před spaním, a vůbec to nemusí znamenat, že opravdu trpí.

* Stesk může kulminovat právě druhý, třetí, čtvrtý den po příjezdu na tábor. Pak se dítě většinou adaptuje a stesk ho moc netrápí.

* Po plačtivém dopise či telefonátu není dobré slibovat, že si pro dítě hned přijedeme. Je možné domluvit se na druhý den, že se uvidí podle situace. Můžeme dítě motivovat, aby vydrželo do určité doby (do večera, do druhého dne, do určitého dne…), a pak se uvidí. Za každý překonaný stesk dítě pochválíme, ale ne tak, abychom ho demotivovali (spíše krátce, věcně – „no vidíš, žes to zvládnul, já si říkala, že to dáš… a co budete dělat dnes?“)

* Stížnosti na nepohodlí, nezvyklé činnosti apod. berme s rezervou, vždyť právě tábor skvělým výcvikovým prostředím, ve kterém se dítě učí překonávat překážky.

* Rodiče se mohou domluvit na telefonátu (buď na mobil, pokud ho dítě na táboře má, nebo přes vedoucího) v určitou hodinu. V hovoru je dobré říct, že i rodičům se poněkud stýská, ale že to společně zvládnou, že to stojí za to. Děti ocení pozitivní historky rodičů z dob jejich táboření, které je mohou posílit.

* Rodiče se s dítětem mohou domluvit třeba na tom, že se budou společně dívat na nějakou hvězdu, měsíc, myslet na něco, co je v tu chvíli spojí. Posílit může drobnost z domova, plyšák, talisman apod.

* Veselý pohled či dopis může být také něco, co udělá dítěti radost a může ho ve chvíli stýskání podpořit. Samozřejmě, balík s něčím, co má dítě rádo, je také vzpruhou a motivací – je ale dobré zabalit toho více, aby se dítě mohlo rozdělit. Je optimální, aby dítě poštu z domova dostávalo obden, balíček jednou, dvakrát za tábor. Není dobré dítěti psát, že se rodiči, sourozenci nebo domácímu mazlíčkovi stýská – to dítě spolehlivě rozesmutní.

* V případě, že má rodič pochyby, je dobré kontaktovat vedoucí tábora a informovat se. Jsou i děti, pro které je tábor utrpením, i když jsou spíše výjimkou. Tam je lépe si pro ně skutečně přijet. Na odjezdu by se měli shodnout jak dítě, tak rodiče, tak vedoucí. Je důležité zdůraznit, že odjezd z tábora není (většinou) ničím selháním – vinit dítě, rodiče či vedoucí nemá smysl. K odjezdu je dobré stavět se spíše věcně – ano, to se stává, někdy děti odjedou dříve. Když budeš chtít, můžeš to zkusit za rok zas.

* Co se týká mobilu na táboře, spíše se nedoporučuje, aby jej tam dítě mělo, i když to řád tábora dovoluje. Většinou je to tak, že čím častěji děti volají rodičům, tím víc se jim stýská – ne naopak. Navíc: jeden z důvodů, proč rodiče děti na tábor posílají, je sociální učení – učení nezávislosti a samostatnosti. Telefon, který je neustále k dispozici, je vlastně pupeční šňůrou, kterou je užitečné na určitý čas přestřihnout.

* Zvládnutý stesk po domově je velmi cennou vývojovou lekci, kterou dítě může bezpečným způsobem dostat.





zpět na hlavní stránku

English flag  English


Telefon

549 241 010

Mobil

608 902 410

Skype

modralinka

E-mail

help@modralinka.cz

 

V provozu denně
od 9.00 do 21.00 hod.


ikona - FaceBook

Modrá linka je členem International Federation of Telephone Emergency Services


 

Kdo nás podporuje...