Mám strach… máte pro mě nějakou radu? (inspirováno reálnými kontakty Modré linky)

Možná v současné situaci také pociťujete strach, jako paní Marie v následujícím příběhu inspirovaném reálnými dotazy, které nám na Modrou linku nyní chodí. Nebojte se říct si o pomoc. Jsme tu pro vás!

——————————————

Dobrý den, Modrá linko, no on ten den teda moc dobrý není, asi pro nikoho. Jsem v invalidním důchodu, jsem vlastně jen doma, ale stejně mám hrozný strach, že chytnu ten koronavirus. Já nikam nechodím, s dcerou si telefonujeme, ale i tak mám strach, někdy mě to úplně přemůže, až mám pocit, že omdlím. Taky mám strach, že mi dojdou léky a já budu muset pro ně dojít. Jak mám tuhle hrůzu zvládnout? Máte pro mě nějakou radu? 

Marie, 52 let

Dobrý den, Marie,

vážíme si důvěry a upřímnosti, se kterou se na nás obracíte. Ptáte se nás, jak zvládnout tu „hrůzu“ – tedy současnou situaci, ve které pociťujete výrazný strach. Zůstáváte doma, ale máte také obavy z toho, že budete muset jít pro léky. Je moc dobře, že si říkáte o pomoc. Není to vůbec  samozřejmost, že se o sebe takto staráte.

Píšete o strachu, který máte. Mít strach je za současného stavu úplně přirozené. Pokud je ho tak akorát, bývá vlastně dobrou pomocí, která vede k zodpovědnému chování (třeba zbytečně nechodit ven, nosit roušky, mýt si ruce). Pokud je strachu více, může člověka opravdu omezovat a zahlcovat, tak, jak píšete. 

Někteří lidé strach buď nepociťují, nebo jej popírají, situaci zesměšňují a dělají si legraci z existujících opatření, nebo je zcela ignorují. Říkám si, že pociťovat strach a uvědomovat si ho je lepší, než tato možnost. Teď je ale důležité strach zmírnit tak, aby byl snesitelný a nepřemáhal Vás. 

Určitě jsou tu možnosti, které můžete ke „zkrocení strachu“ vyzkoušet. Vždycky je tu určitý nezbytný základ: zachování určitého režimu a řádu, který dává oporu a jistotu. Vstávání a uložení k spánku v přibližně stejnou denní hodinu, pravidelný čas k práci (třeba v domácnosti) i odpočinku. K tomu patří, pokud je to možné, dobrá životospráva: spánek, strava, tekutiny v dobré kvalitě i množství, dostatek pohybu (i doma se dá cvičit, dnes je například k dispozici hodně cvičení na doma online), pobyt na čerstvém vzduchu a slunci (třeba si otevřít okno, pobýt na balkoně), smysluplná náplň dne, kterou si člověk naplánuje na den, půlden nebo i několik hodin dopředu, jak je to možné. 

Jistě je prospěšné také relaxovat – autogenní tréning, progresivní svalová relaxace, meditace – návodů a programů je možné najít celou řadu například na youtube. Je to vhodné jak preventivně, tak i ve chvílích, kdy na Vás přichází silnější obavy. Relaxace aktivuje systém, který člověka zklidňuje a navozuje pocit klidu, podporuje lepší náladu. 

Pokud Vás potká velký nápor strachu, můžete využít techniky dýchání – delší nádechy i výdechy (výdech o něco delší, než nádech). Je možné také zkusit „krabicové dýchání“: 1. nádech – počítat do čtyř, 2. pauza – počítat do čtyř, 3. výdech – počítat do čtyř, 4. pauza – počítat do čtyř. Opakovat, než člověku bude lépe. Také pomáhá hlouběji dýchat a přitom pozorovat okolí, v duchu či nahlas si pojmenovat, co vidím, úplně obyčejně – „vidím mobil, má bílou barvu, značka Sony; vidím tužku, modrou, není ořezaná…“. Můžete zkusit i jinou techniku, která je založena také na hlubším dýchání a uvědomění si všeho, co vidím, slyším, hmatám, čichám, chutnám; pěkně jedno po druhém. Odvede to pozornost a pomůže ke zklidnění. 

Doporučuje se také jedna technika, která může znít zvláštně. Dát strachu jasně určený prostor, třeba si říct, že strachovat se budu od 9 do 10 ráno. Když strach přijde jindy, je třeba si říct – ano, mám strach, to je v pořádku, ale odložím ho na pro něj určenou dobu. V určenou dobu si můžete strach uvědomit, pozorovat, pokud bude silný, prodýchat nebo použít jinou techniku, můžete ho s někým sdílet apod. 

Samozřejmě, je to jen na Vás, co vyzkoušíte, každému vyhovuje něco jiného. 

Máte také velkou obavu z toho, že budete muset jít ven z domu. Je to pochopitelné, je dobře, že ven nevycházíte a chráníte se. Myslím, že ven ani vycházet není nutné – nyní je spousta dobrovolníků, kteří léky mohou vyzvednout, pokud jim přepošlete elektronický předpis. Můžete si najít číslo na nejbližší linku důvěry a říci si o kontakt, nebo hledat na internetu. 

Přejeme, abyste situaci zvládla co nejlépe. Vždycky můžete volat na linku důvěry, nebo si říci o 30 minutovou terapii po telefonu či online na www. terap.io. 

Držíme Vám palce, pokud bude třeba, jsme Vám k dispozici. 

Modrá linka 

Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
Download WordPress Themes
udemy course download free
download redmi firmware
Download Best WordPress Themes Free Download
udemy free download

Aktuality

Časté dotazy

Modrá linko, co musím o sobě všechno říct?

Ohledně podání informací – je to zcela na Vás, co budete chtít prozradit. My jsme vázáni mlčenlivostí.

 

Někdy se doptáváme na určité  jednotlivosti Vašeho případu, a to proto, abychom byli schopni lépe reagovat či poskytnout adekvátní informace. Vy samozřejmě nemusíte sdělovat žádné osobní údaje a zůstat tak v naprosté anonymitě. Tuto skutečnost můžete zajistit i tím,že si skryjete číslo, popř. vytvoříte novou emailovou adresu, kde nebude obsaženo vaše jméno.

Kdo může volat?

Volat může kdokoli, kdo se nachází v obtížné situaci a chce pomoci.

 

Kontakty
Ředitelka 776 295 769
Zástupce 608 851 283
manager(zavináč)modralinka.cz
vzdelavani(zavináč)modralinka.cz
Kontakty
Ředitelka 776 295 769
Zástupce 608 851 283
manager(zavináč)modralinka.cz
vzdelavani(zavináč)modralinka.cz
Podpořte
nás
Děkujeme za podporu:
Podporují nás: