Mám strach… máte pro mě nějakou radu? (inspirováno reálnými kontakty Modré linky)

Možná v současné situaci také pociťujete strach, jako paní Marie v následujícím příběhu inspirovaném reálnými dotazy, které nám na Modrou linku nyní chodí. Nebojte se říct si o pomoc. Jsme tu pro vás!

——————————————

Dobrý den, Modrá linko, no on ten den teda moc dobrý není, asi pro nikoho. Jsem v invalidním důchodu, jsem vlastně jen doma, ale stejně mám hrozný strach, že chytnu ten koronavirus. Já nikam nechodím, s dcerou si telefonujeme, ale i tak mám strach, někdy mě to úplně přemůže, až mám pocit, že omdlím. Taky mám strach, že mi dojdou léky a já budu muset pro ně dojít. Jak mám tuhle hrůzu zvládnout? Máte pro mě nějakou radu? 

Marie, 52 let

Dobrý den, Marie,

vážíme si důvěry a upřímnosti, se kterou se na nás obracíte. Ptáte se nás, jak zvládnout tu „hrůzu“ – tedy současnou situaci, ve které pociťujete výrazný strach. Zůstáváte doma, ale máte také obavy z toho, že budete muset jít pro léky. Je moc dobře, že si říkáte o pomoc. Není to vůbec  samozřejmost, že se o sebe takto staráte.

Píšete o strachu, který máte. Mít strach je za současného stavu úplně přirozené. Pokud je ho tak akorát, bývá vlastně dobrou pomocí, která vede k zodpovědnému chování (třeba zbytečně nechodit ven, nosit roušky, mýt si ruce). Pokud je strachu více, může člověka opravdu omezovat a zahlcovat, tak, jak píšete. 

Někteří lidé strach buď nepociťují, nebo jej popírají, situaci zesměšňují a dělají si legraci z existujících opatření, nebo je zcela ignorují. Říkám si, že pociťovat strach a uvědomovat si ho je lepší, než tato možnost. Teď je ale důležité strach zmírnit tak, aby byl snesitelný a nepřemáhal Vás. 

Určitě jsou tu možnosti, které můžete ke „zkrocení strachu“ vyzkoušet. Vždycky je tu určitý nezbytný základ: zachování určitého režimu a řádu, který dává oporu a jistotu. Vstávání a uložení k spánku v přibližně stejnou denní hodinu, pravidelný čas k práci (třeba v domácnosti) i odpočinku. K tomu patří, pokud je to možné, dobrá životospráva: spánek, strava, tekutiny v dobré kvalitě i množství, dostatek pohybu (i doma se dá cvičit, dnes je například k dispozici hodně cvičení na doma online), pobyt na čerstvém vzduchu a slunci (třeba si otevřít okno, pobýt na balkoně), smysluplná náplň dne, kterou si člověk naplánuje na den, půlden nebo i několik hodin dopředu, jak je to možné. 

Jistě je prospěšné také relaxovat – autogenní tréning, progresivní svalová relaxace, meditace – návodů a programů je možné najít celou řadu například na youtube. Je to vhodné jak preventivně, tak i ve chvílích, kdy na Vás přichází silnější obavy. Relaxace aktivuje systém, který člověka zklidňuje a navozuje pocit klidu, podporuje lepší náladu. 

Pokud Vás potká velký nápor strachu, můžete využít techniky dýchání – delší nádechy i výdechy (výdech o něco delší, než nádech). Je možné také zkusit „krabicové dýchání“: 1. nádech – počítat do čtyř, 2. pauza – počítat do čtyř, 3. výdech – počítat do čtyř, 4. pauza – počítat do čtyř. Opakovat, než člověku bude lépe. Také pomáhá hlouběji dýchat a přitom pozorovat okolí, v duchu či nahlas si pojmenovat, co vidím, úplně obyčejně – „vidím mobil, má bílou barvu, značka Sony; vidím tužku, modrou, není ořezaná…“. Můžete zkusit i jinou techniku, která je založena také na hlubším dýchání a uvědomění si všeho, co vidím, slyším, hmatám, čichám, chutnám; pěkně jedno po druhém. Odvede to pozornost a pomůže ke zklidnění. 

Doporučuje se také jedna technika, která může znít zvláštně. Dát strachu jasně určený prostor, třeba si říct, že strachovat se budu od 9 do 10 ráno. Když strach přijde jindy, je třeba si říct – ano, mám strach, to je v pořádku, ale odložím ho na pro něj určenou dobu. V určenou dobu si můžete strach uvědomit, pozorovat, pokud bude silný, prodýchat nebo použít jinou techniku, můžete ho s někým sdílet apod. 

Samozřejmě, je to jen na Vás, co vyzkoušíte, každému vyhovuje něco jiného. 

Máte také velkou obavu z toho, že budete muset jít ven z domu. Je to pochopitelné, je dobře, že ven nevycházíte a chráníte se. Myslím, že ven ani vycházet není nutné – nyní je spousta dobrovolníků, kteří léky mohou vyzvednout, pokud jim přepošlete elektronický předpis. Můžete si najít číslo na nejbližší linku důvěry a říci si o kontakt, nebo hledat na internetu. 

Přejeme, abyste situaci zvládla co nejlépe. Vždycky můžete volat na linku důvěry, nebo si říci o 30 minutovou terapii po telefonu či online na www. terap.io. 

Držíme Vám palce, pokud bude třeba, jsme Vám k dispozici. 

Modrá linka 

Free Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Free Download WordPress Themes
Download WordPress Themes
online free course
download redmi firmware
Download WordPress Themes Free
ZG93bmxvYWQgbHluZGEgY291cnNlIGZyZWU=

Aktuality

Časté dotazy

Modrá linko, co musím o sobě všechno říct?

Ohledně podání informací – je to zcela na Vás, co budete chtít prozradit. My jsme vázáni mlčenlivostí.

 

Někdy se doptáváme na určité  jednotlivosti Vašeho případu, a to proto, abychom byli schopni lépe reagovat či poskytnout adekvátní informace. Vy samozřejmě nemusíte sdělovat žádné osobní údaje a zůstat tak v naprosté anonymitě. Tuto skutečnost můžete zajistit i tím,že si skryjete číslo, popř. vytvoříte novou emailovou adresu, kde nebude obsaženo vaše jméno.

Kdo může volat?

Volat může kdokoli, kdo se nachází v obtížné situaci a chce pomoci.

 

Kontakty
Ředitelka 776 295 769
Zástupce 608 851 283
manager(zavináč)modralinka.cz
vzdelavani(zavináč)modralinka.cz
Kontakty
Ředitelka 776 295 769
Zástupce 608 851 283
manager(zavináč)modralinka.cz
vzdelavani(zavináč)modralinka.cz
Podpořte
nás
Děkujeme za podporu:
Podporují nás: